• Header1
  • Focus Apps op tablet en smartphone
  • Header2

Met de mond vol tanden

Het komt niet vaak voor, maar soms weet ik gewoon even niets meer te zeggen. Dan ben ik zo overdonderd door de overtuiging van de ander, dat ik even niet direct op de juiste antwoorden kom.
Met de mond vol tanden

Laatst had ik zo’n onderonsje met een ondernemer uit de Bouw. We hadden een gesprek over het verhogen van de klanttevredenheid. Echt belangrijk vond hij het niet.

Hij wist mij zelfs te vertellen dat het gewoon helemaal niet loont om zijn Nazorgafdeling goed te organiseren.

“Klanten kopen een huis altijd voor de locatie, de woning zelf of de prijs. En nooit omdat ik de nazorg nou zo goed op orde heb. De reputatie van een bouwbedrijf is dus niet iets om veel aandacht te besteden. Voordat ze ooit weer eens een huis kopen, zijn we zo maar weer 7 tot 10 jaar verder. En wie herinnert zich dan nog wat er tóen is gebeurd? Gewoon de goedkoopste aanbieding doen bij een inschrijving, en de Projectontwikkelaar is tevreden. En zeker niet teveel investeren in Nazorg en Klachtenmanagement”.

Ik ben dan ook niet verder de discussie aangegaan. Bedrijven die deze mening hebben, zijn er gewoon nog niet klaar voor. En dat moeten we ook respecteren.

Gelukkig maar dat veel andere organisaties wel inzien dat het juist omgaan met klachten, storingen en meldingen hen veel voordelen kan opleveren.

Wat denkt u bijvoorbeeld van:

•De meeste bouwers bouwen voor Projectontwikkelaars en zij doen juist graag zaken met bedrijven die hun zaakjes goed op orde hebben. Des te minder kopzorgen en extra kosten zij hebben. Bij een nieuwe aanbesteding wordt een bouwbedrijf hier écht wel op afgerekend.

•Slecht nieuws ‘reist’ tegenwoordig erg snel. Een reputatie wordt tegenwoordig heel snel gemaakt, maar nóg sneller afgebroken door opkomst van Sociale Media.

•Goede Nazorg geeft u juist inzicht in de structurele knelpunten van de organisatie; een uitstekende basis voor verbetermanagement.

•Inzicht geeft mogelijkheden om faalkosten drastisch te verlagen, processen te verbeteren en klantloyaliteit te verhogen.

•Goede nazorg zorgt voor betere informatie en communicatie richting Bewoners, Opdrachtgevers, Medewerkers én Onderaannemers.

Zo maar enkele voordelen van een goed georganiseerde Nazorg.

Gelukkig leven steeds meer bouwers anno nu. En sta ik steeds minder vaak met ‘de mond vol tanden’.

 

 

Contact
Crown Business Center
Welcome CCS
Ericssonstraat 2

5121 ML RIJEN
T 013-571 88 44