• Header1
  • Focus Apps op tablet en smartphone
  • Header2

Ron Keijnemans (hoofd Service en Onderhoud bij Boele & van Eesteren) omarmt Focus Bricks.

‘Paperless werken is voor alle partijen een verademing’

Door: Douwe Frerichs

Het is een bekend gegeven. Menig vakman heeft het niet zo op met de administratie. In veel gevallen worden door de weeks de klussen uitgevoerd en blijven de gereedmeldingsbonnen liggen. Aan het verwerken van de papierwinkel wordt dikwijls met veel tegenzin begonnen. Je werkt nu eenmaal liever met een waterpomptang, dan met de laptop. 
 

Aansturen onderaannemers
Ron Keijnemans, hoofd Service en Onderhoud bij Boele & van Eesteren, vond het altijd een hele toer om ‘er de vinger achter te houden’ bij de talloze onderaannemers waarmee het bouwbedrijf samenwerkt. Welcome CCS reikte Keijnemans een maatoplossing aan voor het beter aansturen van de onderaannemers en medewerkers. De nieuwe applicatie Focus Bricks, een softwareoplossing voor meldingen- en storingenbeheer in de bouw, functioneert alweer enige maanden naar wens. “Het mes snijdt aan twee kanten. Wij hebben het overzicht en de aannemers zijn verlost van een ingewikkelde administratie. Met een eenvoudige handeling wordt de uitgevoerde klus administratief verwerkt. Indien noodzakelijk wordt er ook een foto van de reparatie bijgevoegd.”

Unieke samenwerking
Voordat Boele & van Eesteren en Welcome CCS met elkaar in zee gingen, zijn Ron Keijnemans en Dave Wurms bijna een jaar lang diverse keren met elkaar in gesprek gegaan waardoor de opdrachtgever zijn complete wensenlijstje en vooral zijn eigen visie kenbaar kon maken en Wurms inzicht kreeg in de projecten van Boele & van Eesteren. “We hadden al een dergelijk systeem, maar dat had toch zijn beperkingen. Door ervaring had ik mijn ideeën over een nieuw pakket. Het voornaamste is dat het te allen tijden simpel in gebruik moet blijven.” Wurms en zijn team togen vervolgens aan de slag om die visie, gecombineerd met andere suggesties en ideeën, in het nieuwe pakket te verwerken.

Weg met die papierberg
Keijnemans: “Waar gebouwd en gerenoveerd wordt zijn altijd klachten en storingen. Dat hoort er nu eenmaal gewoon bij. Die klachten worden nu centraal door onze service-medewerker in het systeem gezet en uitbesteed. Vanaf het eerste moment hebben wij de mogelijkheid het hele proces nauwgezet te volgen tot en met het moment dat de orderbon gereed wordt gemeld. Het voordeel van het systeem is dat we ‘paperless’ werken. Geen volgestouwde kasten met ordners, maar alles makkelijk terug te vinden als pdf.document in het systeem. Bovendien, een niet onbelangrijk voordeel is dat dit systeem kostendrukkend is”, aldus Keijnemans die werkzaam is op de afdeling Service & Onderhoud vanuit de eigen vestiging in Oegstgeest. “Ons bedrijf heeft voornamelijk projecten in de Randstad, maar we maken deel uit van Volker-Wessels die op een veel groter plan actief is.”

Volledig overzicht vanaf nu
“We zijn er heel blij mee. Ik hoor veel positiefs. Ook van de onderaannemers. Ze voelen zich echt niet extra gecontroleerd, maar ervaren het juist als een steuntje in de rug”, aldus de 47-jarige Keijnemans, die nu ongeveer een half jaar FocusBricks gebruikt. Hij kan niet ontkennen dat hij wel een veel beter inzicht heeft wie zijn werk heel goed uitvoert en wie daar wat onder zitten. “Alles komt in beeld. Ook de tijd die men aan een werk besteed. Wanneer bijvoorbeeld een loodgieter op 100 woningen 2 klachten krijgt en een ander 1 op 10 draait dan hebben we dat snel in beeld. Als er dingen niet goed zijn uitgevoerd kan je heel makkelijk terugkijken hoe de klus is verlopen en wie eraan heeft gewerkt. Maar een bedrijf dat zijn werk vakkundig uitvoert heeft niets te vrezen. We kunnen nu wel makkelijker de meest geschikte uitvoerder voor een klus vinden.”

Ron Keijnemans is ook te spreken over de doeltreffendheid van het systeem. “Het feit dat je met een paar eenvoudige drukken op knoppen je hele doelgroep kan bereiken is zeer waardevol. Achter je bureau bekijk je foto’s van zowel voor als na de reparatie. Dat overzicht is essentieel wanneer je optimaal service wilt verlenen. We zien niets meer over het hoofd”, aldus Keijnemans.

Hi-tech communicatie zonder de ingewikkelde papierwinkel tussen aannemers en opdrachtgevers. De heren Balten van Eesteren en Leendert Boele, die in 1906 hun aannemersbedrijven in elkaar lieten opgaan in Boele & van Eesteren, zullen er ongetwijfeld zeer van onder de indruk van zijn geweest.

 

  • BoschBosch
  • Dura-VermeerDura-Vermeer
  • Dremefa-BobikeDremefa-Bobike
  • Boele--Van-EesterenBoele--Van-Eesteren
  • GaggenauGaggenau
  • CAKCAK
  • Geveke-Bouw--OntwikkelingGeveke-Bouw--Ontwikkeling
  • HurksHurks
  • VDLVDL
  • VialleVialle
  • HandicareHandicare
  • OmronOmron
  • SiemensSiemens
  • Gemeente-AmsterdamGemeente-Amsterdam
  • Haust-Continental-BakeriesHaust-Continental-Bakeries
  • Vorm-BouwVorm-Bouw
  • VestiaVestia
  • Voestalpine-PolynormVoestalpine-Polynorm
  • Zwart wit    Balay Aangepast
  • LAGARDERE TRAVEL RETAILGrijs

Contact
Crown Business Center
Welcome CCS
Ericssonstraat 2

5121 ML RIJEN
T 013-571 88 44